Základy cyklistiky
Čo by sme mali vedieť
Cyklistika prevádzaná na všetkých typoch cestných, horských a trekkingových bicykloch dosahuje v súčasnosti veľký rozmach a počet ľudí, ktorí si obľúbili tento druh aktivity neustále stúpa. Dôležitým motivujúcim prvkom u cyklistov je kontakt.
Pri spoločnom bicyklovaní máme vlastne dvojitý zážitok. Získavame nových známych a ešte urobíme niečo pre svoje zdravie.
Samotný výber a druh trasy musíme voliť podľa zámeru celej akcie. Musíme dbať na teréne podmienky, ročné obdobie, náročnosť dráhy... . Podľa týchto kritérií si volíme dĺžku denných trás. Dôležité je plánovanie prestávok, na každých asi 20 km cesty pripadá 10 minút.
Je zaujímavé, že pri diaľkových cestách je dokonca stanovená priemerná rýchlosť na 22,5 km/h. Kto jazdí často vie, že takáto rýchlosť si vyžaduje určitú zdatnosť.
V teréne sa technika jazdy mení a horský bicykel vďaka svojím špecifikám kladie odlišné nároky na štýl jazdenia. Jazda v teréne však nemilosrdne zaťažuje telo po všetkých stránkach. Otrasy sú v niektorých prípadoch značné a celoodpružené kolesá tento nedostatok eliminujú.
Existujú aj extrémne výkony niektorých cyklistov, ktorý sa snažia dostať na neobvykle miesta. Tak napríklad bratranci Craneovi , iba pomocou bicyklov vyšliapali na Kilimandžáro - najvyššiu horu Afriky, vysokú 5895 mnm. Hovorili, že pri prvých 4500 metroch prevýšenia je relatívne ľahká jazda. No vyššie sa dostaví ľad so snehom a cesta sa stáva menej zjazdná. Taktiež prešli púšť Gobi dlhú 2500 km.
Na bicykli sedíme väčšinou na zadnom kolese, kde prenášame svoju váhu. Ak sedíme menej sa namáhame a pri stúpaní nám to pomáha napredovať.
Pred jazdou je vždy dobré sa rozcvičiť. Pretiahnuť si trochu svaly na nohách a rukách, urobiť si menší predklon a dotknúť sa špičky na nohách.
Je dôležité, aby sme boli schopní zvládnuť opravu defektu alebo prasknutej reťaze, čo sú dva hlavné problémy, ktoré sa môžu v teréne vyskytnúť.
Prečo bicyklovať ? "Kroku svého aby času při tom uspořil, koupil jsem stroj, který utvořil, v Mannheimu Drais roku přítomného." SOULEK, I. – MARTINEK, K. Cyklistika. 2.vyd. Praha: Grada Publishing spol. s. r. o., 200. 10s. ISBN 80-7169-951-9 LANDA, P. – LIŠKOVÁ, J. Rekreační cyklistika. 1.vyd. Praha : Grada Publishing,a.s., 2004. 31s. ISBN 80-247-0726-8
Týmito slovami vzdal hold bicyklom básnik Ján Kollár, keď ako študent jazdil za svojou zbožňovanou Mínou. Výhody bicykla - stroja umožňujúceho jazdu vlastnou silou - oceňujú už viac ako jedno storočie milióny ľudí v rôznych častiach sveta. Akoby aj nie, kombináciu slobody pohybu, zážitku z jazdy, zvyšovania si fyzickej zdatnosti, a to všetko pri nulovom dopade na životné prostredie, to neposkytuje azda žiadny iný dopravný prostriedok.
Dnes väčšina občanov našej krajiny používa bicykel len na rekreáciu alebo šport. Niet sa čomu čudovať, podmienky v okolí mnohých slovenských miest, Košice nevynímajúc, sú tohoto dôkazom. Bicykel bol a stále je aj dopravný prostriedok. Ľudia, a nezáleží na tom, či sú to robotníci alebo univerzitní profesori, zistili, že :
Bicyklovanie je rýchle:
Bicykel je najrýchlejším dopravným prostriedkom na krátke vzdialenosti - od dverí k dverám. Vďaka nízkej potrebe na plochu pre neho nie sú zápchy žiadnou prekážkou, ďalšie časové úspory sa získajú v porovnaní s verejnou dopravou vylúčením čakania na spoj a aj nutného pešieho prístupu na zastávku. Bicyklista nestráca čas ani hľadaním parkovacieho miesta, na rozdiel od vodiča automobilu.
Bicyklovanie je zdravé:
Stále viac ľudí, ktorí sa chcú cítiť fit, je pohybovo aktívnych, športujúcich. Ak počas všedného dňa človeku neostáva čas na šport, je zmysluplné použiť bicykel tiež na dopravu na bežné cesty (práca, nákup, vzdelávanie). Polhodina bicyklovania denne znižuje riziko rôznych ochorení.
Bicyklovanie je udržateľné a priateľské k životnému prostrediu:
Bicyklovanie nevyrába škodlivé výfukové plyny, nevydáva takmer žiadny hluk, nevíri prach, má nízke nároky na záber miesta. Preto bicykel je ideálnym dopravným prostriedkom v meste. Nepoškodzuje kvalitu života obyvateľov, nezaťažuje životné prostredie. Prispieva k znižovaniu emisií CO2 a iných skleníkových plynov v atmosfére.
Bicyklovanie šetrí peniaze:
Bicyklovanie je obzvlášť hospodárne. Ročné náklady na bicykel (zaopatrenie, údržba, opravy) činia 180 EUR/rok. Pre porovnanie, pre automobil je to 5.230 EUR za rok, pre verejnú dopravu 385 EUR/rok (zdroj: VCÖ, ÖAMTC, Wiener Linien).
Objavte aj Vy svoje mesto zo sedadla bicykla!